Open forum - Belgium
 

Open forum - Belgium

Forum Counselor: Frank Van Holen & Idan Amiel

Personal Details
* Name in Forum:
  First name:
  Last Name:
  Email:
    (Email will not appear at the forum)

Message content
* Subject:
  Content:
  Bold Underline Italic Link
View
 
Edit

Link list
Link Name 1:
Link Name 2:
Link Name 3:
Link Name 4:
Link Name 5:


File list
File Name 1:
File Name 2:







Total messages: 2
Gemeenschappelijke taal
Eveline
19:33 03.31.2011
Beste Frank,

Ondertussen hebben wij het genoegen gehad om de training in Israël te volgen. Buiten dat dit zeer boeiend was en dit ons erg aan het denken heeft gezet, zien we dat er heel wat 'Belgen' met dit ideeëngoed aan de slag zijn gegaan. We verwachten dan ook veel boeiende uitwisselingen.
Na deze trip merk ik echter dat we in onze voorziening veel zijn gaan spreken over NA en over NVR (en daartussen nog af en toe over 'geweldloos verzet'). We zijn momenteel bezig met een project met de benaming 'NVR'. Na terugkomst vraag ik me echter af of dit klopt? Zijn we niet bezig rond 'het proberen installeren van een nieuwe autoriteit', eerder dan met NVR (waaronder ik verstaan heb dat dit de conceptualisering is van het derde niveau van de 'vigalant care', maar corrigeer gerust?)? Nu gebruiken we ze eigenlijk door elkaar (en ze gaan natuurlijk ook hand in hand).
Ik begrijp dat u binnen u project ook spreekt over NVR? Gaat dit dan vooral over de methodieken of bekijken jullie het ook ruimer?
Ik ben gewoon op zoek naar een gemeenschappelijk taal, zeker omdat ik vermoed dat we hier met steeds meer mee bezig zijn en dat je de termen steeds meer tegenkomt in het landschap.

Vriendelijke groeten,
Eveline
gemeenschappelijke taal
Frank Van Holen
20:43 04.21.2011
Beste Eveline,

Vooreerst, mea culpa dat mijn antwoord zo lang op zich heeft laten wachten. Wegens drukte heb ik de site even uit het oog verloren. Ik vond het leerrijk dat Haim op het congres in London de geschiedenis eens heeft geschetst. Het heeft de ontwikkelingen even op een rijtje geplaatst alsook de opeenvolgende terminologieën. Wat mezelf betreft en de terminologie. Ik vind dit eerder een fylosofische discussie, daarom niet minder interessant of minder belangrijk natuurlijk. Ik gebruik in Vlaanderen meestal de terminologie NVR of geweldloos verzet en betracht hier vooral de herkenbaarheid. Ik vind bovendien dat het onderscheid niet zo scherp is. NVR is een middel om een NA te installeren/te bereiken. Indien men echter NVR toepast vanuit de steeds betrachte basisfilosofie en de juiste grondhouding dan installeert men een NA. Dit was reeds het geval voordat Haim zelf een term aan dit nieuwe concept gaf. Misschien is mijn houding ook ingegeven door het feit dat ik bij mijn eerste kennismaking met Haim reeds de kans kreeg om een gesprek te hebben over zijn visie op ouderschap. Alzo werd NVR bij mij waarschijnlijk onmiddellijk gekaderd binnen een NA-concept. Hopelijk een beetje duidelijk wat ik bedoel.

Vele warme groeten,
Frank
Legend:   Guest Guest    Member Member    Activist Activist    NAC Team NAC Team    Forum Couns Forum Couns    Main message Main message    Replied Replied    Not replied Not replied