Open forum - Belgium
 

Open forum - Belgium

Forum Counselor: Frank Van Holen & Idan Amiel

Personal Details
* Name in Forum:
  First name:
  Last Name:
  Email:
    (Email will not appear at the forum)

Message content
* Subject:
  Content:
  Bold Underline Italic Link
View
 
Edit

Link list
Link Name 1:
Link Name 2:
Link Name 3:
Link Name 4:
Link Name 5:


File list
File Name 1:
File Name 2:







Total messages: 2
Wat met onze schaamte?
olivier
21:15 02.01.2011
Beste,

Ik vond de uiteenzetting van Idan geweldig hoopgevend. Het geeft een nieuwe dynamiek en inzicht. We willen soms te veel controle hebben over de anderen en zijn gedrag waarin we inderdaad vlug onze eigen controle verliezen en geirriteerd geraken omdat we er niet in slagen. NA en NVA geeft hierin een wijze uitweg.
NA is een cultureel gegeven dat je in onze maatschappij/instellingen enkel langzaam kan bewerkstelligen daarom sluit ik me bij dit netwerk aan als vader, vriend, familielid en mijn werkzaamheden binnen de jeugdzorg. Zijn er in Belgiƫ reeds scholen of voorzieningen binnen de jeugdzorg die (willen) werken met de visie van NA?
In onze westerse individuele maatschappij is er soms veel schaamte om je lijden toe te geven en steun van netwerk te vragen. Zijn hierin ook ervaringen om dit eventueel te overwinnen? Ik vond bijvoorbeeld het idee dat een leerkracht wiskunde naar ouders belt om een voorval te bespreken bij leerkracht nederlands een geweldig krachtige gedachte en dan zit ik soms verveelt dat NA en NVA zover van onze Vlaamse schoolcultuur af ligt. Ik hoop echt dat we van de huidige cultuur stappen richting NA kunnen zetten..

groeten,

Olivier
Beste Olivier
Frank Van Holen
11:51 02.02.2011
Fijn dat de lezingen van Idan je interesse hebben gewekt en dat je wil aansluiten bij het NA-concept. De interesse voor NVR en NA in Vlaanderen stijgt. Steeds meer voorzieningen implementeren deze concepten in hun dagelijks werk of wensen dit in de nabije toekomst te doen. Onvolledig geef ik enkele voorbeelden: - in pleegzorg is een project van start gegaan genaamd 'Pleegouders Versterken in Opvoeden' (zie www.pleegzorgonderzoekvlaanderen.be en vervolgens doorklikken naar PVO). Een onderdeel ervan bestaat uit het implementeren van NVR in pleegzorgsituaties. Aan dit project is een wetenschappelijk onderzoek gekoppeld dat de effectiviteit moet in kaart brengen. - na een in-house training door mezelf en bijkomende opleiding door Dr. Peter Jakob (UK) is Cocon Vilvoorde (thuisbegeleiding en crisishulp aan huis) reeds een 2-tal jaren bezig met de toepassing van NVR en NA in een deel van haar thuisbegeleidingen. - ik heb net een training afgerond in 'de touter' te Antwerpen die implementatie in haar thuisbegeleiding en dagcentrum overwegen. - Idan heeft een in-house-training gegeven in PAika (kinderpsychiatrie) - Mpc-Sint-Fransiscus is bezig met een project waarbij ze NVR in 2 van hun leefgroepen implementeren - verschillende voorzieningen geven enkele medewerkers de kans om deze maand nog een opleiding te gaan volgen in Tel Aviv (zie: www.nvrpsy.com) Ik geef slechts enkele voorbeelden en blijf zeer onvolledig. Er beweegt echter duidelijk iets in Vlaanderen. Steeds meer hulpverleners raken geboeid door de concepten zoals die uitgewerkt zijn door Haim Omer en zijn team. Toepassingen in het onderwijs in Vlaanderen zijn er volgens mij nog niet. Ik denk dat de studiedag op 21.01 voor het onderwijs een eerste kennismaking betekende. Betreffende het inschakelen van support/ondersteuning: dit is inderdaad voor veel gezinnen geen gemakkelijke zaak. Het vraagt heel wat werk en creativiteit van de hulpverlener. Men houdt de moeilijkheden liefst binnenskamers. Niettemin weten we vanuit wetenschappelijk onderzoek en vanuit klinische ervaring dat het mobiliseren van een familiaal en sociaal netwerk een zeer gunsitge invloed heeft (zie ook de opkomst van 'eigenkrachtconferenties', 'familienetwerkberaad', ...). Het is onze ervaring dat we er gewoonlijk wel in slagen om mensen te motiveren om hun netwerk te mobiliseren (geregeld organiseren we trouwens een 'support-meeting') en dit met zeer gunstige effecten. Mocht je nog vragen, bedenkingen of suggesties hebben, ..., ik verneem ze graag. Met vriendelijke groeten, Frank Van Holen
Legend:   Guest Guest    Member Member    Activist Activist    NAC Team NAC Team    Forum Couns Forum Couns    Main message Main message    Replied Replied    Not replied Not replied